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外国人上司向け研修~日本での働き方【Working as a Manager in Japan】

グローバル・ダイバーシティ

外国人上司向け研修~日本での働き方【Working as a Manager in Japan】

日本における働き方、文化の違いを学び、マネージャーとしてするべきことを理解する

No. 8820003 9905054

対象者

  • 中堅層
  • リーダー層
  • 管理職層
  • ・日本で働く外国人マネージャー
  • ・日本人部下を持つ外国人管理職

※本研修は英語で実施いたします

◆ Who Should Attend

  • - Managers/Directors who are struggling with Japanese corporate culture
  • - Managers/Directors who are struggling working with Japanese staffs

*The seminar will be in English

研修内容・特徴outline・feature

日本で働く外国人が、より円滑にビジネスを進められるよう、下記について研修で学んでいただきます。

  • ①文化の違い、日本の組織の傾向
  • ②日本企業との付き合い方
  • ③日本の組織が求める(前提とする)働き方
  • ④日本の組織において管理職・上司が求められていること
  • ⑤日本における人事効果(評価)と部下へのフィードバックの仕方

※本研修は英語で実施いたします

◆ You Will Cover

  • a) Japanese corporate culture and its tendencies
  • b) What Japanese clients expect from their partners
  • c) How to work effectively in a Japanese company
  • d) What is expected as a manager/boss in Japanese company
  • e) How to evaluate and give feedback for Japanese staffs

◆ This Seminar Will Help You

  • a) Understand the logic behind Japanese business behaviors
  • b) Acquire effective ways to communicate with Japanese clients and staffs
  • c) Develop cross-cultural management skills

*The seminar will be in English

研修プログラムprogram

【日本語版】研修プログラム例
  内容 手法
  • 1.日本独特の働き方とは
    【ワーク】これまで日本組織で働く中で経験したカルチャーショックを共有する
    【ワーク】自国と日本との組織風土・組織文化の共通点・相違点を共有する
ワーク
  • 2.文化の違いとは
    (1)コミュニケーションの取り方の違い ~ハイコンテクスト文化とローコンテクスト文化
    (2)時間の捉え方の違い ~モノクロニック文化とポリクロニック文化
    (3)日本の組織の傾向
    【ワーク】文化論の違いを踏まえて、日本の組織風土・基準について思うことを共有する
講義
ワーク
  • 3.日本企業との付き合い方
    (1)クライアントである日本企業が求めること
    (2)やってはいけないこと ~失敗・リスクをあらかじめ知っておく
    (3)適切なアプローチの方法
講義
  • 4.日本の組織が求める(前提とする)働き方
    (1)調和を重んじる
    (2)年齢と肩書き・立場を重んじる関係構築
    (3)組織内のコミュニケーションツール ~会議・稟議・報連相とは
    (4)主流はミドルアップマネジメント
講義
  • 5.管理職・上司が部下にすべきこと
    (1)年間を通じた指導・育成・管理
    (2)管理職・上司であるあなたの期待・判断基準を伝え共有する
     【ワーク】自身の部下への期待値・判断基準を洗い出す
     【ワーク】日本人の部下に、どのように期待値・判断基準を伝えるのがふさわしいかを考える
    (3)理解できない行動をとった時は理由を訊く
    (4)トラブルがある前に若手部下との1対1の面談の機会を持つ
講義
ワーク
  • 6.評価とフィードバックの仕方
    (1)結果だけでなくプロセスも評価する
    (2)ネガティブなフィードバックの仕方
    【ワーク】ネガティブなフィードバックの伝え方を練習する
講義
ワーク
       
Working as a Manager in Japan
  Content Method
  • 1. Understanding Unique Working Habits in Japan
    [Workshop] Discuss the cultural shock experiences that you have faced in Japanese company.
    [Workshop] Share the corporate culture of Japan and your home country and describe the similarities and differences.
Lecture
Discussion
  • 2. Cultural Differences
    (1) Differences in Communication - High context culture and Low context culture
    (2) Differences in Time aspects - Mono-chronic and Poly-chronic
    (3) Tendencies in Japanese companies
    [Workshop] Discuss your values based on the theories and compare with Japanese cultural values
Lecture
Discussion
  • 3. Communicating/Negotiating With Japanese Clients
    (1) What Japanese Clients Expect From Their Partners
    (2) What You Should Avoid When Communicating/Negotiating With Japanese Clients
    (3) Effective Approach Towards Japanese Clients
Lecture
  • 4. What Japanese People Expect at Work
    (1) Keep Japanese Harmony
    (2) Build Relationships Based On Hierarchy 'Age and Position'
    (3) Basic Corporative Communication Tools - Kaigi, Ringisho, Ho-Ren-So
    (4) Middle-up-down Management
Lecture
  • 5. What You Have To Do For Your Staffs
    (1) Train, Coach, and Control - Doing OJT All Year Around
    (2) Share Your Dos and Don'ts
    [Workshop] List up your dos and don'ts.
    [Workshop] Think of the ways how you will share with your staffs. Discuss it's validity in Japanese context. (3) Ask The Reason Behind Their Behaviors (4) Have One-on-One Meeting With Junior Staffs Before Troubles
Lecture
Exercise
  • 6. Evaluation and Feedbacks
    (1) Evaluate On Process - Not Just On Results (2) How To Give Negative Feedbacks [Workshop] Practice negative feedbacks.
Roleplay

スケジュール・お申込み
(オンライン/セミナールーム開催)schedule・application

オンライン開催

セミナールーム開催

注意事項

  • 同業の方のご参加はご遠慮いただいております
  • 会場やお申込み状況により、事前告知なく日程を削除させていただくことがあります
  • カリキュラムは一部変更となる可能性があります。大幅な変更の際は、申込ご担当者さまへご連絡いたします。

事前のご案内

受講できそうな日時がない… 日程を増やしてほしい… 
そんな時には「研修リクエスト」

研修リクエストサービス

「研修リクエスト」とは、お客さまのご希望の日程、内容、会場で、1名さまから インソースの公開講座を追加設定するサービスです。 サービスの詳細や、リクエスト方法はこちらをご確認ください。

※受講者数1名以上の場合から、リクエストを受け付けております

※ご連絡いただいてから研修実施まで、通常2か月程度かかります(2か月以内での急ぎの実施も、ご相談可能です)

受講者の評価evaluation

実施、実施対象
2019年8月     5名
業種
インソース
評価
内容:大変理解できた・理解できた
100%
講師:大変良かった・良かった
100%
参加者の声
  • I will work on the way I speak with my colleagues, trying to find a common point and start from it. Be positive and try to motivate them.
    (同僚とのコミュニケーションをとっていきたいです。共通点を探し、そこから始めていきます。また、常にポジティブでいながら、チームのモチベーション向上に努めていきます。)
  • I will apply a new way to do meeting,being more close to my coworkers' needs.
    (会議を新しい形にし、同僚たちのニーズにも耳を傾けたいです。)

実施、実施対象
2016年 1月     3名
業種
公開講座
評価
内容:大変理解できた・理解できた
100%
講師:大変良かった・良かった
100%
参加者の声
  • I really appreciated the seminar. Actually it was one of the best training program I have attended recently. All topics discussed were all useful and I could relate to all of them during my daily work environment. The fact that the instructor was himself coming from a large Japanese firm helped. The instructor knew about the subject matter, and was able to answer questions clearly.
    (本当にセミナーに感謝しています。ここ最近で受けたセミナープログラムの中で 最も評価の高い内の1つでした。話し合った全てのトピックスが役立ちますし、 毎日職場で起こっていることに関連づけられると思いました。 講師自身が日本の大企業の出身だったことも、とても良かったです。 講師がテーマについて精通しており、質問にも明確に分かりやすく答えてくれました。)
  • I enjoyed the instructor's understanding of foreign business practices and his willingness to share Japanese business practices that might help the participants specific cases. He also was direct in answering questions providing useful insight and suggestions. He seemed to understand multiple business cultures and was comfortable sharing such advise.
    (講師が外国のビジネスの進め方について理解していたこと、受講者が特定のシーンで 役立つように日本のビジネスの進め方について知識を共有しようとしてくれたことが嬉しかったです。 質問に答える際は、本当に役立つ洞察(知識)やアドバイスをくれました。 多くのビジネス文化に精通しているような講師で、過去の経験からの学びを共有してくれたことが、とても有り難かったです。)

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